Mi befolyásolja az üzemanyagárakat?

posted in: Szakmai | 0

A hazánkban tapasztalható üzemanyagárak több éves csúcson vannak, melynek hátterében több tényező áll. A jövedéki adó ennek csak egy szelete, a további befolyásoló tételek közé tartozik pl. a nyersanyag ára, a finomítói, nagykereskedői és kiskereskedői árrés. Míg az adóterhek esetén európai szinten nem állunk rosszul, addig ez nem mondható el a többi szempontról. Az Európai Bizottság által rendszeresen kiadott statisztika szerint a hazai gázolaj átlagos literenkénti ára 165 Ft, amely az EU viszonylatában a hetedik legmagasabb. A benzint vizsgálva enyhébb tendencia érvényesül, a 149 Ft/l átlagárral a középmezőnyben helyezkedünk el.

Mire vezethető vissza a magas üzemanyagár?

Az üzemanyagot terhelő adókon kívül felmerül a logisztikai költségek növekedése a tengerpart hiánya – ebből kifolyólag az üzemanyagárakat meghatározza a mediterrán árszint – és a mérsékelt verseny miatt. Egy másik tény, hogy a magyar piacon nincs éles finomítói verseny, az üzemanyag 60%-a a MOL-tól, 20%-a az OMV-től a fennmaradó rész pedig egyéb vállalatoktól érkezik.

diagram

A finomított üzemanyag származásának megoszlása

Várható-e változás?

A jövedéki adó további emelésével a hazai határ menti kutak versenyképtelenné válnának, ezenkívül a nemzetközi fuvarozók sem Magyarországon belül tankolnának. Az alacsonynak minősülő adó miatt a benzin Európában olcsónak számít, a diesel esetén viszont már nem ennyire fényes a helyzet, a régióban nálunk a legmagasabbak az árak, amely a francia és német árszínvonalat is meghaladja. Ez a helyzet abban az esetben változhat, ha januárban a Brent hordónkénti ára 50 dollár felett alakul.

Comments are closed.